• 2721097371
  • Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Blog

Διατροφή στις γιορτές των Χριστουγέννων: Συμβουλές για εγκύους

Ο Δεκέμβρης είναι ο μήνας των Χριστουγέννων και των εορτών. Είναι η εποχή για να απολαύσεις  τις γιορτές με την οικογένεια και τους φίλους.

Στην περίοδο της εγκυμοσύνης θα πρέπει να είσαι πολύ προσεκτική με τα τρόφιμα που καταναλώνεις, πως αυτά αποθηκεύονται και πως διατηρούνται σε σωστή θερμοκρασία. Ο λόγος που χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή είναι επειδή τα τρόφιμα που δεν έχουν συντηρηθεί ή αποθηκευτεί σωστά μπορεί να σου προκαλέσουν τροφική δηλητηρίαση.

Ασφάλεια τροφίμων και εγκυμοσύνη

Θα πρέπει να φροντίζεις για τα τρόφιμα που είναι για το ψυγείο να τοποθετούνται σωστά. Να διαχωρίσεις τα ωμά από τα μαγειρεμένα φαγητά.

Καλό θα ήταν να μην καταναλώσεις φαγητό που βρίσκεται σε θερμοκρασία δωματίου και όταν θέλεις να καταναλώσεις φαγητό που είναι τοποθετημένο στο ψυγείο να το ζεσταίνεις πολύ καλά ανακατεύοντας το για να θερμανθεί παντού.

Το περίσσευμα του φαγητού τοποθέτησέ το στο ψυγείο αλλά θα πρέπει να καταναλωθεί εντός 2 ημερών. Το κρέας να είναι πολύ καλά μαγειρεμένο και το φαγητό επιτρέπεται να μείνει σε θερμοκρασία δωματίου το πολύ 1 ώρα, οπότε προσοχή στα γιορτινά τραπέζια. Αν υπάρχουν φαγητά που έχουν μείνει πάνω στο τραπέζι για πολύ ώρα καλύτερα να α αποφύγεις, ή να τα ζεστάνεις καλά πριν τα φας.

Φρούτα και λαχανικά

Τα φρούτα και τα λαχανικά χρειάζονται καλό πλύσιμο κάτω από τρεχούμενο νερό και τα χέρια να είναι καθαρά πριν το πλύσιμό τους.  Ακόμα και αν θα ξεφλουδίσεις το φρούτο που θα φας, για παράδειγμα ένα πορτοκάλι ή ένα μήλο, θα πρέπει να το πλύνεις καλά για να μην μεταφερθούν παθογόνοι μικρο-οργανισμοί από τη φλούδα στη σάρκα ενώ τα ξεφλουδίζεις. Να μη χρησιμοποιήσεις σαπούνι για να τα πλύνεις γιατί μπορεί να μείνουν υπολείμματα σαπουνιού επάνω τους. Ιδιαίτερη προσοχή στο πλύσιμο θέλουν τα φρούτα και τα λαχανικά που ακουμπούν στο χώμα όπως είναι το μαρούλι κ.α.

Έξω είναι προτιμότερο να τρως μόνο ψητά ή βραστά λαχανικά και όχι σαλάτα με ωμά λαχανικά, εκτός αν είσαι σίγουρη ότι τα έχουν πλύνει σχολαστικά.

Κρέας και ψάρι

Απέφυγε τα αλλαντικά και το ωμό ψάρι. Προσπάθησε να μην έρχονται σε επαφή τα ωμά με τα μαγειρεμένα. Μπορείς να χρησιμοποιήσεις για τα ωμά μία σακούλα η οποία να κλείνει αεροστεγώς και τοποθέτησέ τη στο κάτω ράφι του ψυγείου. Για τη γαλοπούλα και το κοτόπουλο δεν συστήνεται το πλύσιμο πριν το μαγείρεμα.

Τυριά

Θα πρέπει να αποφεύγεις τα μη παστεριωμένα γαλακτοκομικά, τα μαλακά τυριά και τα συσκευασμένα τριμμένα τυριά. Πιο συγκεκριμένα, θα πρέπει να αποφεύγεις τα τυριά brie, camembert, chèvre, roquefort, gorgonzola και τα  Danish blue τυριά. Αν βέβαια μαγειρευτούν καλά, για παράδειγμα σε μία πίτσα, μπορείς να τα καταναλώνεις γιατί με το μαγείρεμα καταστρέφονται τα παθογόνα βακτήρια.

Όλα τα μαλακά τυριά από παστεριωμένο γάλα, όπως φέτα, τυρί cottage, τυρί κρέμα, mozzarella και αλείμματα τυριού είναι ασφαλή για κατανάλωση.

Αλκοόλ

Όσον αφορά το αλκοόλ συστήνεται η αποφυγή του σε όλα τα στάδια της εγκυμοσύνης καθώς δεν έχει βρεθεί ένα ασφαλές ελάχιστο όριο κατανάλωσης.

Το πρόβλημα είναι ότι αν καταναλώσεις αλκοόλ, αυτό θα περάσει από τον πλακούντα και το μωρό θα εκτεθεί στο αλκοόλ στο αίμα. Καθώς το συκώτι του μωρού δεν έχει ακόμη αναπτυχθεί πλήρως, το αλκοόλ δεν θα διασπαστεί γρήγορα και μπορεί να επηρεάσει την ανάπτυξη του μωρού.

Εάν έτυχε να πιείς αλκοολούχα ποτά πριν μάθεις ότι είσαι έγκυος, σταμάτησε την κατανάλωσή τους τώρα που το γνωρίζεις (αν σε ανησυχεί το ότι έπινες αλκοόλ ενώ ήσουν έγκυος συζήτησέ το με το γυναικολόγο σου). Καλό είναι να γνωρίζεις ότι όσο πιο πολύ αλκοόλ πίνεις τόσο πιο μεγάλος είναι ο κίνδυνος για το μωρό.

Καφές

Ο καφές επιτρέπεται αλλά σε μικρές ποσότητες. Συνολικά ή πρόσληψη καφεΐνης την ημέρα δεν θα πρέπει να ξεπερνά τα 200 mg.


Μερικά παραδείγματα:

Καφές/ρόφημα:                                                        mg

Καφές φίλτρου(200ml)                                           115-175

Εσπρέσο (30ml)                                                       30-65

Ελληνικός(30ml)                                                        40-50

Στιγμιαίος(180ml)                                                     65-100

Ελληνικός Ντεκαφεινέ(60ml)                                     0-1

Στιγμιαίος Ντεκαφεινέ(180ml)                                   2-3

Εσπρέσο Ντεκαφεινέ(30ml)                                      0-1

Αναψυκτικά τύπου cola(200ml)                                 25-45

Τσάι μαύρο(240ml)                                                       25-50

Τσάι πράσινο(240ml)                                                  25-30

Μαύρη Σοκολάτα(30g)                                                 5-35

Γλυκά

Ακόμη και εάν βρίσκεσαι σε περίοδο εγκυμοσύνης δεν είναι κακό να γευτείς τα Χριστουγεννιάτικα γλυκά αρκεί να μην το παρακάνεις με την ποσότητα!

Στην περίοδο της εγκυμοσύνης ας χαρείς τα Χριστούγεννα απλά προσπάθησε να είσαι λίγο περισσότερο προσεκτική με το φαγητό από άλλες χρονιές.

Καλές γιορτές με υγεία και με το καλό το να πάρεις το μωράκι σου στην αγκαλιά σου!

Συγγραφή: Γιώτα Στεφάνου, Στέλεχος Διατροφής & Διαιτολογίας
Επιμέλεια: Πηνελόπη Δουβόγιαννη, Κλινική Διαιτολόγος Διατροφολόγος