• 2721097371
  • Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Blog

Νέα έρευνα: Τα φρούτα και τα λαχανικά μπορούν να σε βοηθήσουν να έχεις καλύτερη μνήμη

Τα φρούτα και τα λαχανικά είναι πλούσια σε κάποια ισχυρά φυτοχημικά τα οποία μας προστατεύσουν από διάφορες ασθένειες. Αυτά ονομάζονται φλαβανοειδή και είναι συνήθως υπεύθυνα για το χρώμα που έχουν τα φρούτα και τα λαχανικά.

Μία πρόσφατη μεγάλη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Neurology, έδειξε ότι τα φλαβονοειδή φαίνονται να προστατεύουν τη γνωστική μας λειτουργία.

Στη μελέτη αυτή συμμετείχαν περισσότεροι από 77.000 άντρες και γυναίκες.

Όταν ξεκίνησε η μελέτη, οι συμμετέχοντες ήταν κατά μέσο όρο 51 ετών.

Για 20 χρόνια (μέχρι την ηλικία των 70 ετών), συμπλήρωναν κατά καιρούς ερωτηματολόγια όπου ανέφεραν πόσο συχνά έτρωγαν διάφορα τρόφιμα.

Μέσα από τα ερωτηματολόγια αυτά οι ερευνητές μπόρεσαν να υπολογίσουν την κατανάλωση διάφορων φλαβονοειδών.

Παράλληλα, σε 2 φάσεις, οι συμμετέχοντες απάντησαν σε ερωτήσεις που αφορούσαν τη γνωστική τους λειτουργία, όπως το αν είχαν δυσκολία:

  • Να θυμούνται πρόσφατα γεγονότα.
  • Να θυμούνται μικρές λίστες με αντικείμενα.
  • Να κατανοούν οδηγίες.
  • Και άλλες ερωτήσεις που μπορούσαν να φανερώσουν αν η μνήμη τους έχει χειροτερέψει.

Τι βρήκαν οι ερευνητές;

Αφού συνυπολόγισαν άλλους παράγοντες που μπορεί να επηρεάσουν τη γνωστική λειτουργία (όπως τα επίπεδα φυσικής δραστηριότητας, την κατανάλωση αλκοόλ κ.α.), οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι άνθρωποι που κατανάλωναν τα περισσότερα φλαβανοειδή είχαν 19% λιγότερες πιθανότητες να παρουσιάσουν προβλήματα με τη μνήμη σε σχέση με όσους κατανάλωναν τα λιγότερα φλαβανοειδή.

Επιπλέον, παρατήρησαν ότι όσοι κατανάλωναν από την αρχή της έρευνας τρόφιμα πλούσια σε φλαβονοειδή είχαν μεγαλύτερη προστασία στη γνωστική τους λειτουργία. Ακόμα όμως και όσοι άρχισαν αργότερα στη ζωή τους να καταναλώνουν περισσότερα φλαβονοειδή επωφελήθηκαν.

Η μελέτη αυτή είναι μία μελέτη παρατήρησης η οποία βασίστηκε στο τι ανέφεραν όσοι συμμετείχαν σχετικά με τη διατροφή και τη μνήμη τους, επομένως τα αποτελέσματα δεν αποδεικνύουν τη συσχέτιση ανάμεσα στην αυξημένη κατανάλωση φλαβονοειδών και τη μνήμη. Υπάρχουν όμως και άλλες μελέτες που έχει καταλήξει στο ίδιο συμπέρασμα.

Τα φρούτα και τα λαχανικά που βρέθηκε στη μελέτη ότι σχετίζονται με καλύτερη γνωστική λειτουργία

Με σειρά από αυτό που φάνηκε να έχει την πιο ισχυρή θετική επίδραση προς αυτό που είχε τη μικρότερη:

  • Λαχανάκια Βρυξελών
  • Φράουλες
  • Κουνουπίδι
  • Ωμό σπανάκι
  • Γλυκοπατάτες
  • Blueberries
  • Κίτρινη κολοκύθα
  • Μαγειρεμένο σπανάκι
  • Μαγειρεμένα καρότα
  • Ροδάκινα/βερίκοκα/δαμάσκηνα
  • Πεπόνι
  • Χυμός ντομάτας
  • Σάλτσα μήλου (apple sauce)
  • Πράσινες/κόκκινιες/κίτρινες πιπεριές
  • Μπρόκολο
  • Λάχανο
  • Σάλτσα ντομάτας
  • Μαρούλι
  • Ντομάτες
  • Γκρέιπφρουτ
  • Σέλερι
  • Παντζάρια
  • Iceberg μαρούλι
  • Ψητές/βραστές πατάτες και πατάτες πουρέ
  • Χυμός πορτοκάλι
  • Ωμά καρότα
  • Μήλα/αχλάδια
  • Χυμός γκρέιπφρουτ
  • Μπανάνες
  • Πορτοκάλια
  • Κρεμμύδι
  • Χυμός μήλου
  • Τσάι
  • Λευκό κρασί
  • Σταφύλια/σταφίδες
  • Κόκκινο κρασί

Πρακτικά τι σημαίνουν τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας;

Στην πράξη, προσπάθησε να τρως καθημερινά ποικιλία από φρούτα και λαχανικά. Αυτό που χαρακτηριστικά λέμε “να τρως το ουράνιο τόξο”. Όσο πιο πολλά χρώματα από φρούτα και λαχανικά τόσο πιο πολλά φλαβονοειδή θα λαμβάνεις.

Ένας καλός στόχος είναι να καταναλώνεις καθημερινά 3 μερίδες από ποικιλία φρούτων και 4 μερίδες από ποικιλία λαχανικών την ημέρα (αυτή είναι η σύσταση του Εθνικού Διατροφικού Οδηγού για Ενήλικες).

Σου ακούγονται πολλά; Δες εδώ σε τι αντιστοιχεί μία μερίδα φρούτου και μία μερίδα λαχανικών – με λίγο προγραμματισμό μπορείς να τα καταναλώσεις.

Συγγραφή:
Πηνελόπη Δουβόγιαννη, Κλινική Διαιτολόγος Διατροφολόγος
  • Yeh TS, Yuan C, Ascherio A, Rosner BA, Willett WC, Blacker D. Long-term Dietary Flavonoid Intake and Subjective Cognitive Decline in US Men and Women. Neurology. 2021 Sep.